In elk project, groot of klein, is er een grote kans dat er meerwerk of zelfs minderwerk ontstaat. Als bouwbedrijf wil je dit goed kunnen bijhouden zodat je precies weet wat de kosten zijn die hiervoor worden gemaakt en hoeveel omzet je genereert. Zo creëer je een actueel overzicht van je financiële situatie en kom je niet voor verrassingen te staan.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om meerwerk te registreren op een project en in het bijhouden van je kosten en omzet. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je meerwerkopdracht op regiebasis is en je het dus apart wilt bijhouden zodat je deze kosten gemakkelijk kunt factureren. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk dat je de kosten van een meerwerkopdracht in het hoofdproject registreert om zo je buitendienst er niet mee te belasten. Het meerwerk wordt ook direct in de nieuwe begroting meegenomen. Zo kun je de kosten gewoon op het hoofdproject boeken, maar de omzet alsnog in een losse meerwerkopdracht factureren. Super handig!

Subprojecten

Om dit zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk te houden hebben we subprojecten ontwikkeld. Hiermee kun je als bouwbedrijf eenvoudig een meerwerkopdracht aanmaken onder het hoofdproject en dus zelf kiezen of je de kosten op het hoofdproject of het subproject wilt registreren. Vanuit het subproject maak en verstuur je gemakkelijk een offerte voor het meerwerk en kun je ook direct een termijnstaat generen. Verder heeft een subproject alle functionaliteiten van een hoofdproject. Je kunt er dus ook bestanden, zoals een getekende offerte, in opslaan en dagboeken in bijhouden.

Vanuit het hoofdproject heb je een gemakkelijk overzicht over al je subprojecten en kun je simpel en effectief filteren op bijvoorbeeld status of contact. Zo weet je altijd welke meerwerkopdrachten er nog in offerte zijn, open staan of al zijn afgerond.

Transparant naar je klant

Stuur eenvoudig een overzicht van de meerwerkopdracht naar een bewoner of opdrachtgever door je meerwerk overzicht te exporteren naar PDF. Hierin staan onder andere de status, gefactureerd bedrag en totaalbedrag.

Actueel financieel overzicht

Uiteraard wil je in het hoofdproject altijd het financiële overzicht houden van het gehele project. Ook al registreer je de kosten in een los subproject of direct op het hoofdproject, de totale kosten van het gehele project komen altijd terug in het financieel (totaal) overzicht van het hoofdproject. De omzet die wordt gegenereerd in subprojecten wordt ook bij de totale omgezet van het hoofdproject gevoegd. Hierdoor heb je dus altijd een volledig financieel overzicht van je totale project.

Ondertussen blijven we de nieuwe meerwerk module door ontwikkelen. Heb je tips of goede ideeën? Laat het ons vooral weten!

Bekijk ook onze andere berichten

digitalisering in de bouw Nieuws
juli 22, 2020

Maak die extra efficiency slag in je administratie

In de bouw gaat ontzettend veel activiteit om. Op maatschappelijk…
digitalisering in de bouw Nieuws
april 20, 2020

Exact bouw7 vergroot efficiëntie voor bouwbedrijven

Geïntegreerde oplossing ondersteunt sector in administratie, planning en beheer Delft,…
Blog
april 2, 2020

Meerdere projecten tegelijk factureren

Opdrachtgevers die veel (service- en) onderhoud opdrachten verstrekken willen dit…

Probeer gratis

Binnen 10 seconden in je eigen Exact bouw7 omgeving (30 dagen gratis) Direct proberen